søndag den 4. december 2016

Æbleglögg (u. alkohol)

1. advent stod den på tøse- og julehygge. Havde netop været i Flensborg på punsch tur, så jeg foretrak en børne-venlig udgave i søndags.

Tidligere har jeg lavet varm cider med tranebær, men ville gerne prøve noget andet.. Og bruge nogle af de mange æbler vi har opbevaret fra årets høst. Så, æbleglögg it is.
Jeg juicede selv æblerne på min juicer - jeg ved at der kan være noget spild, det bliver iltet osv. Men nu har vi en kompost, så det at skulle smide en del ud, var acceptabelt.. og til min store overraskelse blev æblesaften faktisk god. Vi har Ingrid Marie æbler, som i år er meget røde, som gav en flot rød saft.


Æbleglögg

(4 personer)
Ingredienser
1 liter æblemost, enten købt eller hjemmelavet
1 sød øko appelsin
1 stor håndfuld friske øko tranebær
2-3 nelliker
2 kanelstænger
evt. stjerneanis (hvis du kan li' lakrids) 

Fremgangsmåde
Skyl appelsin og tranebær, skær appelsinen i skiver
Hæld æblemost i en gryde, tilsæt appelsin og tranebær
Tilsæt nelliker og kanelstænger, og evt. stjerneanis (2-3 stk)
Varm drikken op ved medium varme, indtil tranebærrene begynder at briste
Smag evt. til med lidt honning
Server drikken rygende varm



Ingen kommentarer:

Send en kommentar