mandag den 21. december 2015

Cheesecake med Kirsebærsauce

Jeg var til julefrokost i lørdags og skulle have en kage med.. Jeg ville gerne have at kagen var julet, men også let og lækker. Så jeg fandt frem til denne lækre cheesecake, som er utroligt fantastisk! Jeg skal aldrig igen bruge en anden opskrift.
Den er cremet, lækker og luftig, og så faldt den ikke sammen. Den var faktisk bare perfekt. Jeg var selv så glad da vi skar den op, fordi jeg tidligere har bagt mange forskellige cheesecakes, som aldrig er blevet helt rigtige.

Den er perfekt til julefrokosten, eller bare hvis der skal hygges derhjemme.

OBS. Kagen er hurtig at røre sammen, men skal bage rimeligt længe + køle af.

Cheesecake med Kirsebærsauce
(inspiration fra Crunchy Creamy Sweet)
1 kage - 28 cm i diameter
20 minutter forberedelse + 2 timers bagning/afkøling

Ingredienser:
200 g knuste digestive kiks
1 spsk sukker
100 g smeltet smør
600 g flødeost naturel
250 g sukker
2 spsk mel
150 ml skyr naturel el græsk yoghurt
1 tsk vaniljeekstrakt
1,5 tsk appelsinekstrakt
2 æg
1 glas kirsebærsauce (jeg brugte den øko fra Svansø med appelsin)
revet mørk chokolade til pynt

Fremgangsmåde:
Pak 1 stor springform udvendigt ind i alufolie, sådan så der ikke kan komme vand ind i formen når den senere skal bage i vandbad - kog 2 liter vand og stil det til side
Tænd ovnen på 160 C 
Bland de knuste digestive kiks med 1 spsk sukker og det smeltede smør
Pres blandingen ned i springformen, bag i ovnen i 8 minutter
Pisk flødeosten luftig med en el-pisker
Tilføj sukker og pisk ved lav hastighed til det er godt blandet sammen
Tilføj mel, skyr, vanilje- og appelsinekstrakt og pisk massen godt sammen
Pisk æggene i en ad gangen ved lav hastighed, pisk til der ikke er flere klumper
Hæld det i springformen med den for-bagte bund
Find en bradepande som rummer springformen, stil springformen i bradepanden og bradepanden i ovnen - hæld det opvarmede vand i, så det går et par cm. op langs springformens kant - tilføj evt. mere vand efter 40 minutter, hvis det hele fordamper
Bag i 1 time og 20 minutter, - når tiden er gået, skal kagen blive stående med lågen på klem, jeg brugte en træ-ske til at holde lågen åben
Lad kagen stå i den slukkede ovn i 1 time - tag herefter kagen ud og lad den køle af på køkkenbordet
Stil den gerne koldt i nogle timer inden servering
Inden servering, - fordel kirsebærsaucen på kagen og pynt med revet mørk chokolade





Ingen kommentarer:

Send en kommentar