tirsdag den 17. september 2013

Lækker Karamelbar med Nødder (uden sukker, smør og mælkeprodukter)

Instagram er en enorm inspirationskilde for mig, og her for nogle uger siden faldt jeg over opskriften på disse lækre karamel bar'er som ser så lækre, karamel'lede og chewy ud, at jeg tænkte, det må være løgn at de kan være uden sukker, smør og mælkeprodukter.

Jeg lod det komme an på en prøve... Og undskyld mig, men kæft hvor blev jeg glad for de fantastiske karamel bar'er. Muuuums :-) De har nu vundet sig en evig plads i min fryser.



Karamelbar med nødder

Karamelbar med nødder 
(sukker-,smør-, og mælkefri)
(inspireret fra nourish_yourself)
Ca. 10 stk. små barer

Ingredienser:
80 gr. peanutsmør /*160 gr. peanutsmør
10 søde & bløde dadler
1,5 spsk. vand
35 gr. solsikkekerner
60 gr. tørret frugt (f.eks., gojibær, tranebær, rosiner)
15 gr. kokos flager
80 gr. nødder /*160 gr. nødder (f.eks. mandler, paranødder, hasselnødder)
50 gr. poppet quinoa/ris eller lignende

*Hvis du gerne vil have ekstra lækker karamel, så brug 160 gr. pb og 160 gr. nødder.


Fremgangsmåde:
  1. Hak dadler meget fint.
  2. I en lille gryde, over lav varme, smelt dadler, peanutsmør og vand. Mos dadlerne, så du får en jævn karamel-masse. Rør jævnligt, så det ikke brænder på.
  3. Hvis din karamel er for tyk (som en klump), tilføj 1 tsk. vand ad gangen, indtil den bliver til at røre rundt.
  4. Vend nødder, frugt, kokos og quinoa i din karamel.
  5. Beklæd en fryseegnet form, jeg brugte en firkanet tupperware, med køkkenfolie.
  6. Pres din karamel ned i og frys den i minimum 1 time. 
  7. Skær den herefter i stave eller tern. 
Kan pyntes med lidt smeltet chokolade, men smager super godt som de er.

Hvis du ikke spiser alle på en gang, så opbevares de bedst i fryseren.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar