lørdag den 21. september 2013

Blommemarmelade med Vanilje, uden sukker

Jeg eksperimenter altid meget i køkkenet, og for tiden er det syltningen der har fået en tur. Jeg vil så gerne lave marmelade og sylte uden tilsætningsstoffer, sukker osv. Men det er ikke altid lige nemt og forsøger at finde en balance, så det stadig smager godt og har en ok holdbarhed. Men nemt, det er det ikke altid.

Det næste jeg skal have gang i at afprøve, er henkogning, så jeg kan se om det kan gøre at jeg kan undgå konservering.

Jeg har forsøgt at lave Solbærmarmelade sødet med æblesaft, som blev rigtig lækker. Den har jeg haft stående udenfor køl, dog køligt, men nogle havde "kun" en holdbarhed på ca. 2 mdr. (udenfor køl, inden åbning, på køl holder de stadig..) Som jo egentlig er rigtig fint, men ville gerne at det holdt lidt længere :-)



Blommemarmelade med vanilje (uden sukker)


Ingredienser:
1500 gr. rensede, halverede og udstenede blommer
ca. 1/2 dl. vand
1 vanilje stang
1 tsk. vaniljepulver
økologisk citronsyre f.eks. fra BioVita (købes i helsebutikker)
Agave sirup eller æblesirup som brugt her
økologisk frugt pektin f.eks. fra Arche - Fruchtgel (købes i helsebutikker)

marmeladeglas
evt. atamon

Fremgangsmåde:

  1. Vend de rensede blommer i en stor gryde, hæld en smule vand i og giv det et opkog under omrøring, så blommerne ikke brænder på.
  2. Skær en vaniljestang op på langs, skrab kernerne ud, ned i gryden med dem og hele stangen. Tilføj citron. Lad det koge indtil blommerne er kogt godt ud, rør rundt af og til.
  3. Skold dine marmelade med kogende vand, også lågene. Stil dem på en flade der tåler varme, eller i vasken.
  4. Smag marmeladen til med agave sirup.
  5. Rør fortyknings middel i, efter anvisning på pakken.
  6. Hæld lidt atamon i hvert glas og hæld ud igen (følg evt. anvisning på flasken) , hæld nu marmeladen i glas og luk låget. *
  7. Stil til afkøling. Opbevar din marmelade mørkt og køligt. Efter åbning opbevares det i køleskab og brug indenfor 1 måneds tid. 

*Man kan selvfølgelig også undlade atamon og bruge henkogningsmetoden, se f.eks. her hvor Camilla Plum forklarer om henkogning og hvordan man gør, eller her hvor Lone Landmand forklarer hvordan, (nederst i kommentarfeltet). På den måde undgør man, det atamon stads, og konserverer alligevel.
Næste gang vil jeg bestemt benytte mig af henkognings-metoden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar