fredag den 30. august 2013

Solbærmarmelade sødet med Æblesaft

Jeg er altid på jagt efter nye muligheder for at forsøde tilværelsen uden sukker :-)

Heldigvis findes der indenfor marmelade genren, det helt fantastiske produkt St. Dalfour, som er sødet koncentreret frugtsaft. Super lækkert, meeen, hvad nu hvis jeg gerne vil lave min egen? Vi har tre store solbærbuske og de dejlige bær skal jo ikke gå til spilde.

Jeg søgte længe på nettet efter inspiration, men kunne ikke rigtig finde hvad jeg søgte efter. Nå.
Så jeg sprang ud i det, - og resultatet blev fremragende. Lækker frisk & syrlig-sød solbærmarmelade. Mums.

Det er en nem, men tidskrævende metode. Men jeg lover dig at det er det hele værd.

Husk altid at bruge økologiske bær når du sylter.

Samme teknik kan selvfølgelig også bruges med andre typer bær :-)


Solbærmarmelade sødet med æblesaft

Solbærmarmelade sødet med Æblesaft
Ca. 900 gr. færdig marmelade
arbejdstid: 2-3 timer

Ingredienser:

800 gr. øko rensede solbær
2 liter ren øko æblesaft fra koncentrat
saft fra 1 øko citron
evt. øko æblepektin (kan købes i de fleste helsebutikker)

sylteglas
evt. atamon


Fremgangsmåde:

  1. Æblesaften hældes i en tykbundet gryde, det skal små-koge i ca. 2 timer, indtil du har en tyk sirup. Rør af og til.
  2. Skyl dine glas med kogende vand, også lågene (i en gryde overhæld med kogende vand). Skyl evt. med Atamon og så igen med vand. (Hvis du ikke bruger atamon, vil holdbarheden muligvis være kortere)
  3. Kog dine rensede bær op i en stor gryde. Hæld saften i, tilføj den indkogte æblesirup. Kog op igen.
  4. Marmeladen vil være til den flydende side, (dog tykner siruppen den ganske fint) hvis du ikke bryder dig om det, kan du tilsætte æblepektin efter anvisning på pakken.
  5. Hæld på glas og lad dem køle ned. De skal stå køligt og mørkt. Skal opbevares på køl efter åbning og spises indenfor 1 måned.

Lækker & skøn hjemmelavet marmelade, som med god samvittighed kan komme på brødet, på pandekagerne, kagen eller i smoothien. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar