fredag den 10. maj 2013

New York Cheesecake

For nogle uger siden var jeg med kæresten på Memphis Roadhouse i Aarhus. Fantastisk lækker mad, hyggelige lokaler og god betjening. Til dessert fik jeg en lækker, lækker NY cheesecake og gik siden med så et stort crave efter mere, så jeg sprang fluks i køkkenet.

Jeg har købt en bog af Leila Lindholm, "a piece of cake" og endte ud med at bruge hendes opskrift, efter nogle ændringer :-) Havde søgt rundt på nettet og fundet frem til lidt forskellige teknikker (nærmere betegnet 2 forskellige ;-) ) Men jeg holdt mig til den "nemme" udgave med bund og 1 lag fyld og bagning.
Jeg foretrækker en lidt tyndere bund, - men glemte det i processen, så fik knust for mange kiks. Jeg har skrevet opskriften med de mængder jeg vil bruge næste gang.

En fantastisk lækker og cremet cheesecake, bedst serveret med lidt frugtkompot.


New York Cheesecake
(inspireret fra "a piece of cake" - Leila Lindholm)
1 kage

Ingredienser:
200 gr. digestive kiks
100 gr. usaltet smør

600 gr. flødeost naturel (jeg bruger Buko, i stedet for philadelphia for at undgå unødige tilsætningstoffer)
300 gr. cremefraiche 9%
125 gr. sukker
70 gr. majsstivelse
2 tsk. vaniljepulver, f.eks. fra urtekram
3 æg

Fremgangsmåde:

Tænd ovnen på 175 grader. Knus kiksene i en plasttikpose med en kagerulle. Smelt smørret og bland det med de knuste kiks i en skål. Smør en springform med smør eller spray med olie og tryk kikse-blandingen ud i bunden. Bag bunden i 10 minutter i ovnen, lad den herefter køle af.

Pisk flødeost og cremefraiche i en skål, tilføj sukker, majsstivelse og vanilje og pisk godt. Pisk herefter æggene i massen. 

Hæld blandingen over den afkølede kiksebund og bag i ovnene, på midterrillen i ca. 50 minutter, til kagen er fast i kanten men stadig blød i midten. Kagen må ikke blive for brun, hvis den tager meget farve så dæk den til med alufolie.
Lad herefter kagen stå i ovnen i 1-2 timer, indtil den er kølet af. (Jeg læste nogle steder at det godt kan forhindre kagen i at revne i kanterne, - jeg var utålmodig og åbnede flere gange ovnen imens og tog kagen ud for tidligt, så min revnede desværre en smule )

Jeg serverede min kage med en frugtkompot og friske bær.


En hurtig frugtkompot

Ingredienser:
1 håndfuld bær pr. person
1 spsk. vand pr. person
1 tsk. agavesirup pr. person

Fremgangsmåde:
Kog bærrene op sammen med vandet, smag til med agavesirup og lad afkøle.


Enjoy

2 kommentarer:

  1. Uhmm den lyder rigtig lækker, den må jeg prøve at lave, du er jo en ligeså god madskibent som, du var en dygtig rytter ;-)det eneste jeg svaner eller ikke kan få øje på er en skriv ud knap? ellers en super blog du har.

    Hilsen Helle, Sraa

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Helle

      Mange tak for din søde besked, det varmer! Jeg har lige tilføjet en print knap. (Indtil videre nederst på siden)
      Jeg håber du har det godt, og at alt er vel på SRÅ.
      Kærlig hilsen
      Luise

      Slet