torsdag den 30. maj 2013

Fuldkornkerne Rugbrød

Er du vil med et rugbrød spækket med kerner? Så er dette lige sagen for dig!
Smager også super lækkert ristet :-)


*Desværre har jeg ingen billeder af min fuldkornkernerugbrød (da jeg har mistet mit kamera), så billedet her er af mit græskarkernerugbrød :-)

Fuldkornkernerugbrød

Ingredienser:
400 gr. knækkede rugkerner
6 dl. kogende vand
5 dl vand
40 gr. salt
4 dl. rugbrødssurdej ( eller 10 gr. gær, læs mere her rugbrøds surdej)
2 spsk. lys maltsirup (skærtoft mølle)
425 gr. grahamsmel
200 gr. fuldkornshvedemel
125 gr. hvedemel
100 gr. sigtemel
125 gr. græskarkerner
75. gr. sesamfrø
130 gr. hørfrø


Fremgangsmåde:
I en lille skål hældes rugkerner og overhældes med kogende vand, stil til side.
I en stor skål bland (*gær, hvis du ikke bruger surdej) maltsirup, vand og salt, rør godt. Tilføj surdejen og få rørt alt godt sammen. Tilføj grahams-, fuldkornshvede-, hvede-, og sigtemel, græskarkerner, sesamfrø og hørfrø.
Når rugkernerne er kølet af, så væsken er fingervarm, hældes de + væske ned i skålen til de resterende ingredienser.
Så skal der bare røres godt, eventuelt i en stand mixer med padlen, eller brug en grydeske.

**Vigtigt! Tag 400 gr. af dejen fra og opbevar den i køleskabet i en beholder, til næste gang du bager rugbrød. (Rør gerne med jævne mellemrum i den) Det bliver til en surdej, så du næste gang du bager kun skal bruge 5 gr. gær. Når du næste gang tager 400 gr. fra, har du til en tredje gang hvor du ikke skal bruge gær, da du så har en surdej der kan klare hævningen selv :-) 

Smør 2 rugbrødsforme med olie, eventuelt læg et stykke bagepapir i bunden så rugbrøddet kan komme ud når det er bagt.
Fyld dejen i formene og stil dem, overdækket med køkkenfilm, på køl i 24 timer eller lunt i 10-12 timer.
Dejen skal gerne hæve 1-1 1/2cm, hvis den ikke har gjort det, stil den et lunt sted 1-2 timer.


De skal bare i ovnen på 200 grader i 45-65 minutter, til brødets centrum temperatur er 97 grader, jeg brugte mit sukkertermometer til hjælp, hvilket jeg er rigtig glad for, da mine brød har en tendens til at være for våde. (Mine bagte i 65 minutter, men opskriften siger 45-60, så prøv dig frem)

Vend dem ud på en rist, men formen som låg i en times tid.
Hvis du ikke vil have en sprød skorpe, men en blød skorpe, så pak brødende ind i køkkenfilm 30 minutter efter de er kommet ud af ovnen og lad dem køle af. Ellers lad dem køle af på en rist indtil de er afkølede.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar