mandag den 26. november 2012

Julehygge med brune kager, æbleskiver og varme drikke

I lørdags holdt jeg jule-klippe-klistre-hygge :-) En rigtig dejlig dag hvor der blev produceret en del julestjerner, Og en del halve ;-), nogle musetrapper og nellike appelsiner. Jeg elsker jul, elsker at være sammen med gode venner og elsker at bage, selvfølgelig!

Så det blev til brune kager og æbleskiver fra en helt fantastisk bog jeg fik sidste jul," De glemte kager" - En kulturhistorisk bagebog fra Museum Sønderjylland - Jacob Michelsens Gård.
Jeg kommer selv fra Sønderjylland, Aabenraa og er halv Svensk, så jeg er opvokset med svenske, tyske og sønderjyske opskrifter.
Det blev også til 2 lækre varme drikke!

Desværre blev alting spist og drukket inden jeg fik taget billeder, så i dag uden billeder - Jeg beklager.



Brune Kager
(opskrift fra "De glemte kager" - Dane Michelsen) jeg lavede 1/2 opskrift

Ingredienser:
500 gr. hvedemel
250 gr. blødt smør
250 gr. sukker
125 gr. sirup
62,5 gr. groft hakkede mandler
1/2 tsk. stødt nellike
1 spsk. stødt kanel
50 gr. hakket sukat
50 gr. hakket syltet appelsinskal
1 1/2 tsk potaske - opløst i vand


Fremgangsmåde:

Smelt det blødgjorte smør, sukker og sirup til kogepunktet ved lav varme, jeg havde det på varmen i ca. 10 minutter. Når massen er afkølet, tilsættes de groft hakkede mandler, hakket appelsinskal og den opløste potaske. Tilføj krydderierne og sukat og rør godt. Til sidst sies melet i, og dejen rører/piskes godt.

Dejen kan godt flyde ud, (hvis sukkermassen ikke blev helt afkølet, sker det nok), men tril så bare dejen ud i pølser mellem bagepapir. Ellers trilles dejen bare ud til pølser og rul ind i køkkenfilm, stil på køl - gerne i 24 timer, eller frys til du skal bage, tag ud et par timer inden.

Tænd ovnen på 200 grader, skær kagerne i tynde skiver og læg på en bageplade beklædt med bagepapir.
De skal bage i ca. 6-8 minutter, hold øje med at de ikke bliver for brune.



Æbleskiver
(opskrift fra "De glemte kager" )
Ca. 35 styk.

Ingredienser:
3 æg
3 spsk. sukker
250 gr. hvedemel
3 tsk. bagepulver
1 tsk. vaniljekorn
4 dl. kærnemælk
1/2 tsk. salt
1 revet æble
smør eller olie til bagning

Fremgangsmåde:

Æg og sukker piskes godt, mel - sigtet med bagepulver blandes i en anden skål med vanilje og salt, røres i æggemassen sammen med kærnemælken og piskes godt sammen.

Bag æbleskiver i smør eller olie i en æbleskivepande (*eller andet), lige inden der dannes skorpe tilføjes en smule revet æble, dejen vendes med en gaffel eller strikkepind. Dejen skal vendes hyppigt til de er lysebrune og gennembagte.

Serveres med sukker og syltetøj.
*Jeg havde desværre ikke en æbleskivepande, så jeg brugte en mini-donut form.



Mulled Apple Cider
(opskrift fra Saveur)
4 kopper a 2 dl. 

Ingredienser:
8 dl. æblecider
4 kanelstænger
12 nelliker

Fremgangsmåde:

Varm langsomt cider, kanelstænger og nelliker i en gryde til de når kogepunktet. Server i glas med en kanelstang i hver.



Cranberry Ginger Hot Toddy
(Opskrift fra realsustenance)
4 kopper a 2 dl.

Ingredienser:
8 dl vand
200 gr. friske tranebær
4 skiver ingefær
1 spsk. citronjuice
2 spsk. honning.

Fremgangsmåde:

Bring vandet i kog, tilføj resterende ingredienser og bring i kog, lad det småkoge i ca. 10 minutter til tranebærrene har afgivet smag og farve. Smag til med citronjuice og og honning.




2 kommentarer:

  1. Hej!

    Jeg har netop læst din blogg og set, at du kender bogen "De glemte kager". Jeg er én af forfatterne, og det er derfor ekstra dejligt at læse, at du er glad for bogen. Vi har haft en stor succes med udgivelsen, og vi er i færd med at få bogen oversat til tysk - med henblik på at få den udgivet inden påske i år.
    Vi arrangerer det store sønderjyske kaffebord og holder foredrag om sønderjyske sæder og skikke. Den 17. marts er vi f.eks. inviteret til Dalum Landbrugsskole, hvor vi skal bage til ca. 180 gæster.
    Held og lykke med din fine blogg - og god fornøjelse med at bage endnu flere kager fra bogen "De glemte kager"!

    Venlige hilsener
    Birthe Merete Jessen

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Birthe
      Mange tak for din besked :-) Det er en helt fantastisk bog, så vil fremover helt sikkert bage flere kager fra den.
      Tillykke med udgivelsen, jeg læste netop en artikel om det i avisen. Min gamle klasselærer var bla. med til at oversætte.
      Det lyder meget spændende og sjovt, når i skal ud og bage til så store arrangementer. Sikke mange kager.
      Med venlig hilsen
      Luise

      Slet