lørdag den 6. oktober 2012

Sylt- och nutellakakor - Svenske småkager

Jeg er desværre lidt bagud med at poste opskrifter. For tiden får jeg brugt så meget tid i køkkenet og bagt så  meget at jeg ikke rigtig kan følge med :) Men her kommer opskriften på en af mine yndlings småkager som er så lette at lave og simpelthen smager super lækkert! De er gode at have liggende hvis der kommer uventede gæster, eller hvis man lige har lyst til en lille kage til kaffen.




Sylt- och Nutellakakor
ca. 45 stk.

Ingredienser:

200 gr koldt smør
1 dl sukker
4 dl mel
Ca. 1/2 dl af hhv. syltetøj (helst uden klumper) og nutella

Bland mel og sukker sammen i en skål. Brug en håndpisker eller en standmixer med piskeriset og pisk langsomt sukker mel blandingen imens du tilføjer et lille stykke koldt smør ad gangen. Når alt smørret er tilføjet pisk på høj hastighed til det bliver en sammenhængende dej. Ælt dejen sammen med hænderne. Hvis dejen er blevet for blød kan den sættes i køleskabet i en halv times tid.

Beklæd to bageplader med bagepapir og tænd ovnen på 175 grader.
Rul lange pølser af dejen og skær den i passene stykker, alt efter for store småkager du vil have.
Rul nu hvert stykke dej til en lille som trykkes lidt flad, lav herefter en fordybning i midten med en finger så der er plads til syltetøj og nutella.
* Jeg havde glemt at sådan noget syltetøj jo bliver utroligt flydende når det varmes op, så mine småkager blev desværre trykket lidt for flade. 

Læg kagerne på bagepladen med ca. 2 cm afstand mellem hinanden. Fyld nu fordybningen med hhv. syltetøj og nutella. (Min favorit er syltetøj)
Stil dem ind i ovnen og bag i ca. 10-12 min. De må gerne være let lysebrune. Afkøles på bagerist.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar