onsdag den 10. oktober 2012

Ølandshvedebrød og - boller

Jeg er på besøg i det Sønderjyske hos mine forældre og fik i går bagt en af mine yndlingsbrød, fordi jeg ved at min far er kæmpe fan. Ølandshvedebrød med surdej er simpelthen noget af det lækreste. Jeg har de senere måneder, (efter jeg fik min dejlige KitchenAid mixer) fået bagt en masse forskelligt brød, meget af det med surdej. Det har lykkedes mig at starte en surdej og holde live i den i mange måneder! Min kære surdej, kaldet Prinsesse Herman, har gjort meget godt for mig og mine brød. Så til dem der vil bage mere derhjemme, så kan en surdej varmt anbefales. Hjemmebagt brød er så meget bedre end det fra supermarkedet- og billigere og ligeså godt som det fra bageren. For dig der vil prøve kræfter med en surdej, så kan du finde opskriften jeg har fulgt/følger, som er fra bogen Meyers Bageri, her: Claus Meyers surdej.
Jeg er meget glad for hans bog, Meyers Bageri, ikke "hurtige" opskrifter, men bestemt nogen hvor resultatet er godt.



Ølandshvedebrød og -boller
(2 store brød eller 1 brød og ca. 10 boller)
-opskrift inspireret fra bogen Meyers Bageri

Ingredienser:
5,5 dl koldt vand
25 gr surdej
3 gr gær
600 gr ølandshvedemel
12 gr salt

rapsolie til skål

Det er en meget blød dej, derfor skal der mange kræfter til at piske dejen hvis man ikke ejer en stand mixer.

Dag 1
Rør 4,5 dl vand, surdej og gær sammen i en skål. Tilsæt mel og salt og pisk i 3 minutter på lav hastighed, tilsæt det sidste vand. Pisk i ca. 15 minutter på høj hastighed. (Jeg bruger den flade paddel de første 3 minutter og herefter dejkrogen) Lav herefter en glutenprøve, - jeg nåede desværre ikke at tage billeder af det men har fundet link med billede og grundig forklaring, her
Ælt eventuelt dejen lidt længere. 
Hæld nu den færdigæltede dej i en plastikskål smurt med rapsolie og dæk med husholdningsfilm, sæt den på køl i 20-24 timer. 


Dag 2
Hæld dejen ud på et meldrysset bord, husk, dejen vil være meget blød. Dej dejen så du har 1 brød og en klump dej til boller, brug en ske til at lægge bollerne  over og læg dem og brødet på en meldrysset bagespade, (hvis du har - ellers er en bageplade også fin) og lad dem efterhæve i 15-20 minutter.
Sæt en bagesten i ovnen og varm ovnen op til 250 grader. Da jeg bagte hjemme ved mine forældre, havde jeg hverken bagesten eller bagespade så det blev på en bageplade med bagepapir, som fungerer fint, en bagesten giver bare en anderledes sprødere skorpe.

Når ovnen er varm, skub brødet og bollerne ind på bagestenen, eller sæt bagepladen i ovnen. 
Bollerne skal bage i ca. 12-15 minutter og brødet 20 minutter. 

Afkøl på en bagerist. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar