onsdag den 31. oktober 2012

Hjemmelavet lækkert knækbrød

Det er igen aaaalt for lang tid siden jeg er kommet med opskrifter. Pyha. Som nogle måske ved, så havde jeg sidste uge givet mig selv en udfordring - en rigtig sund og fornuftig en af slagsen, synes jeg, nemlig ingen fjernsyn i 5 dage! Og jeg klarede den..

Faktisk var det slet ikke så svært som jeg troede. Første dag var den sværeste, når man er vant til at tænde for fjernsynet når man roder rundt med ting (eller for at slappe af) så var det mærkeligt at jeg ikke måtte det. Men hold fast hvor var det dejligt Og afslappende ikke at gøre. Jeg fik meget mere tid til at lave alt muligt andet, fjernsynet stjal pludselig ikke min tid og sofaen slugte mig ikke i flere timer!!! Jubii, kæmpe fordel. Så fremover vil jeg undgå fjernsyn i hverdagene, så vidt det er muligt. Og bruge min tid på alt andet som feks. at bage, være kreativ og gøre huslige ting.

Jeg fik i sidste uge bagt rugbrød, rødbedebrød, knækbrød (som mindsker madspild!! - opskriften kommer i dette indlæg) og småkager. Lavet daddelkugler, været kreativ og lavet silkepapirs-blomster, efterårsdeko og græskar. Jeg fik også læst en bog og set dejlige mennesker! Så alt i alt fik jeg 100000% udbytte af min uge.

*Desværre betød det også at jeg ikke fik lagt opskrifter op, som jeg gerne har villet.. Men jeg må tage revanche i denne uge. 


Dette knækbrød er super lækkert og tanken bag er at mindske spild af mad, den er lavet på pulpen fra juice.  Min tidlige inspiration til denne opskrift kommer fra purelytwinsHver gang man har lavet lækkert juice, står man tilbage med en masse pulp og jeg synes at det er synd og skam at smide det ud, så hvorfor ikke lave et lækkert knækbrød? Det er så vigtigt med fokus på madspil,  læs mere om den super seje, frivillige bevægelse stop spil af mad på http://www.stopspildafmad.dk/.



Knækbrød med pulp
Ca. 20 stk.

Ingredienser:

200 gr. æblepulp (alt andet frugt/grøntsags pulp kan også bruges)
40 gr. malede hørfrø *malet i en kaffekværn
50 gr. hørfrø
50 gr. sesamfrø
40 gr. majsmel *kan udskiftes med anden meltype
40 gr. rismel *kan udskiftes med anden meltype
0,5 - 1 dl vand, alt efter hvor "våd" din pulp er. 
1 tsk salt


Fremgangsmåde:

Tænd ovnen på 200 °C varmluft. Rør alle tørre ingredienser og pulp sammen i en skål. Tilsæt vandet lidt ad gangen, indtil dejen hænger sammen uden at være for våd. 
*Note, hvis den er for våd, tager det alt for lang tid for den at blive bagt sprød.
Læg et stykke bagepapir som passer til bagepladen på køkkenbordet og vend dejen herpå. Brug et stykke bagepapir eller køkkenfilm til at ligge ovenpå og rul så dejen tyndt ud med en køkkenrulle. Skær herefter i tern i med en pizza eller dej skærer. 

Udrullet til venstre og skåret i tern til højre.


Bag i ovnen i ca. 45 - 60 minutter, alt efter tykkelsen på dejen, de skal være sprøde når de er færdige. *Efter ca. 20-30 minutter er knækbrødene brune, så dæk dem med noget sølvpapir.
Afkøl på en rist.

Jeg lavede mine i små tern, så jeg kan tage dem med i tasken når jeg er på farten. De er også gode med smør eller en skive ost. Alt i alt, rigtigt lækre knækbrød som mindsker madspild :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar