mandag den 22. oktober 2012

Cherry Cupcakes

Jeg elsker lyserød. Elsker, Elsker, ELSKER! Farven gør mig simpelthen lykkelig. Så derfor kommer her en opskrift på en lyserøde cupcakes, med kirsebær og cream cheese frosting.

* Btw. så holder jeg denne uge - "5 dage uden Fjernsyn" - fordi der er så mange andre skønne ting jeg hellere vil end at sidde foran tossekassen og se genudsendelser på genudsendelser. Så derfor... Vil der komme en del opskrifter og gør-det-selv ting denne uge. Feks. vil jeg bage rødbedebrød, rugbrød (som jeg startede så småt med i dag), Paleo brød til ære for Søren, Knækbrød og madeleine kager. Jeg skal også have gang i noget æblejuice og daddel kugler.
Skal nok sørge for at holde jer underrettet hvordan det går ;-)




Cherry Cupcakes
(inspireret fra bogen 1001 cupcakes)
12 stk.

Ingredienser:

75 gr. blødt smør
100 gr sukker
1 æg
2 spsk kirsebærsaft
100 gr mel
1 1/2 tsk bagepulver
75 gr kirsebær, afdryppet og vendt med en skefuld mel

* 1 kirsebær pr. kage til pynt
*cream cheese frosting, se nedenfor


Fremgangsmåde:

Forvarm ovnen til 180 grader.Sprøjt en 12 stk. muffinform med bagespray og beklæd den med bageforme, sprøjt også formene med bagespray. Kom smør og sukker i en skål og pisk det luftigt. Pisk æg og kirsebærsaft i. Bland mel og bagepulver og rør det i skålen lidt ad gangen, pisk godt. Vend kirsebær i dejen. 
Fordel dejen i de 12 forme, brugt eventuelt en cookie-scoop. Bag i 15-18 minutter.
Afkøl på en bagerist.


Før de kommer i ovnen - de 4 af dem fik nogle skumfiduser i.


Bagt og færdige!

Cream Cheese frosting

Ingredienser:
100 gr. naturel Buko eller Philadelphia
75 gr. smør
ca. 170-200 gr flormelis
lyserød gelefarve, jeg bruger Wiltons


Fremgangsmåde:
Pisk smøreost med smør på høj hastighed. Bland flormelis i, lidt efter lidt indtil den ønskede konsistens er opnået. Tilføj en smule gelefarve og vend det i.
* Jeg lavede den fejl at hælde kirsebærsaft i, som desværre gjorden frostingen for tynd, men den smagte alligevel rigtig godt. Dette kunne rettes op ved at tilsætte mere flormelis, men så syntes jeg at den bliver for sød.

Smør på kagerne og pynt med 1 kirsebær.

4 kommentarer:

  1. De var super lækre søde :-) mums

    SvarSlet
  2. Hvor ser de bare lækre ud!

    Tror desværre ikke jeg kan finde nogen kirsebær, som er noget værd længere i år! Så dem må jeg prøve at lave næste år :)

    - Sweet Addiction

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Nynne :-)

      Mange tak, de var også rigtig lækre.
      Faktisk så brugte jeg bare et glas med kirsebær i lage, og afdryppede dem godt. Men uden tvivl vil friske kirsebær give dem et ekstra kick ;-)

      Mvh Luise

      Slet